onsdag 9 mars 2011

Vackert väder men segt fiske

Var ute på en skön fisketur för mig själv häromdagen. Strålande sol och svaga vindar gjorde att man kände sig som en kalv på grönbete igen efter vinterns järngrepp =) Nästan så det kvittar om man får napp eller ej.

Jag började med ett 4 timmars metpass i en håla där det är tämligen djupt och där jag fått stor gädda för (7+). Var is i kanterna men öppet mitt i - perfekt att gäddmeta i eftersom mörten inte kan simma in i vassen i kanterna utan håller sig perfekt presenterad i mitten hohoho. Men tji fick jag - inte så mycket som ett nafs på 4 timmar....

Jag beslöt mig då för att ge mig ut på vandring längs ån för att besöka en del hålor uppströms som jag vet håller grov gädda. Vid den första hålan hade jag en fet efterföljare så sent som i lördags så där testade jag. Inte ett nafs där heller men vackert till tusen är där. Bilden är från i lördags.


Därefter följde en lång promenix längs åkanten med en tung betesfisk-hink i näven som gav skön mjölksyra i armen efter bara 100 meter men jag slet på i jakt på hugg. Jag varavade mete med vanliga kast med spinnspöt men trots lågt och tämligen klart vatten så visade sig inga gäddor. Efter ca 1 timmes vandring når jag en favorithåla. Inte för att jag fångat en endaste firre här men jag har sett en gigant simma omkring där och den har följt efter mina jiggar och swim-baits vid 2 tidigare tillfällen. Det är en 10+ for sure!!!! Den brukar komma utsimmandes från under ett räd med överhäng. Idag låg det dock lite is och annan bråte precis under trädet så jag fick snällt meta utanför = inte lika hett för en trög och inaktiv vintergädda.....


Så klart gav detta inte ett skit men som sagt vädret var ju fint =) Efter detta gick jag ytterligare en km och lyckades lura en 1 kilos att hugga och en halvkilos att följa min jigg vid ett tillfälle. I övrigt inget men det kommer.....det kommer så jag återvänder på mina exkursioner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar