fredag 11 mars 2011

Lossnar det nu?

Har varit segt fiske på sistonde och jag hade inga större planer på att fiska när jag körde hem från jobb vid 4-snåret idag. Men vädret var ju nice, lite molningt och 6 plusgrader och inte tokblåsigt. Äh vad fan jag ringer min far och hör om han vill ner och gäddmeta 1 timme lite snabbt bara. Vem vet de kanske är på hugget idag....

Och det var det minsann. Ner till ån kom vi vid 17.15 och jag hann inte mer än att tackla på en mört modell "le grande" och slänga 3 meter från kanten innan jag ser en gädda komma farandes från sidan och klippa mörten. Flötet ilar iväg åt höger och jag fumlar snabbt tag i spöt och gör kanske ett för snabbt mothugg för den lossnar direkt. Fasiken den såg rätt lång ut och de brukar ju vara allt annat än slipsar så här års.

Efter ca 5 minuter är det dags igen (antagligen samma fisk). Mörten sprallar omkring bara 2 meter från där jag står på land och iaktar den. Inne från kanten där jag står stiger en gädda upp mot ytan, hugger tag i mörten och sliter den fram och tillbaka (det hela vara i ett par sekunder så jag får en bra titt på gäddan) innan den plötsligt låter den vara och sjunker ner i djupet igen. Amen va fan!!!! Den måste ha känt krokarna eler något, skumt att den inte tog igen för mörten kämpade för glatta livet strax under ytan. Var en fin fisk på mellan 6-7,5 kg skulle jag tippa. Den såg tjock ut och var väl strax under metern skulle jag tro.

En kvart senare och 60 meter från där det högg så drar farsan på en bra gädda efter att hans flöte pilat iväg i rasande fart. Den släpper tyvärr efter några sekunder och vi får lunka hem fisklösa. Men det var bra drag i fiskepasset för att bara ha varat i en knapp timme.

Ska ta en satsning imorgon också. Håkan ska med - vilket väl betyder att vi inte kommer få något som vanligt hahaha. Fan han tror snart att det bara är skrönarhistorier alltsammans om vi inte landar en gädda snart. Kanske blir båtburna imorgon, jag har en plan.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar