lördag 26 mars 2011

Middag kl 18

Igår tappade jag en riktigt fin gädda i ett bakvatten i ån. Låg nästan sömnlös och funderade på vad jag gjorde för fel och det var nog tyvärr så att jag klanatde till det när jag fumlade efter kameran och gav den ett uns slaklina. Kontenta: jag ska aldrig mer försöka ta upp en kamera ur fickan medan jag drillar storgädda!!!

Vaknade vid 10-snåret och drar upp rullgardinen och möts av ett strålande väder. Packar lite mat och drar iväg för en längre fisketripp. Började förstås i samma bakvatten som jag tappade den fina gäddan i igår. Man undrar ju om det var en stationär revirgädda eller bara en slumpfisk som råkat stå där för tillfället. När jag börjar fiska får jag direkt en sån där kass känsla i magen. Den starka solen lyser upp hela vattnet och man ser ända ner till botten. Ån är klar som ett glas gin och det känns inte som ett bra "jaktljus" för gäddor. När jag tänker efter har jag nog aldrig lyckats med bedriften att fånga en gädda här uppe i ån när det varit solsken och så klart vatten. Åtminstone inte mitt på dagen. Jag fiskar av en lång sträcka (man ger ju inte upp bara för att känslan må vara fel!) men inte ett liv. Det var lite som igår då det inte smackade på förrän solen gått ner och vattnet blev lite mörkare. Vandrade trots detta på och betade av alla lugnvatten. Hade konstruerat en sorts bär-rem till mörthinken som man kunde hänga om nacken för att bära hinken på magen så att säga. Avlastade armarna men drog lite för mycket i nacken. Hittade till sist ett hyfsat sätt att bära den på. Kasa bak remmen ner på ryggsäcken så satt den hyfsat bra och man kunde knata på i bra tempo i den evinnerliga terrängen. DEt är inte direkt asfalterad cykelväg här uppe längs ån. Lade lite längre tid uppe i en håla där jag förra året sett en fet gädda vid ett antal tillfällen. Den bor under ett träd =)




Metade som ni kan se på bilderna om ni klickar på dom väldigt nära trädet (det är som djupast under trädet nämligen) men efter 30 minuter gav jag upp. Stod det något här idag var det inte hungrigt i alla fall. Synd!

Klockan börjar närma sig 18 och jag har två val. Fortsätta uppströms där det förvisso finns fina hålor men....men jag undrar om det finns en chans att få gårdagens gädda att hugga igen nu när solen börjat gå ner? Suget är för stort för att motstå så jag hastar tillbaka mot bilen och kör nerströms igen, far ur bilen och halvspringer längs åkern fram till bakvattnet. Nu ser förhållandena bättre ut. DEt börjar skymma och vattnet är "jaktfärgat".



Jag tacklar på en mört i samma size som igår (dvs 3 hg ca) och låter den simma runt. Första gången flötet passerar gårdagen huggplats händer inget. Jag drar tillbaka mörten några meter och upprepar proceduren. DÅ!! Flötet sticker på samma distinkta sätt som 24 timmar (nästan på minuten faktiskt) tidigare och jag tänker "nu jävlar ska du du se på mothugg!!!" och jag gör det mest offensiva mothugg jag någonsin gjort. Fast fisk igen!!! TJOHOOOO!!! Den känns precis lika tung som igår och jag inser att det självklart är samma gädda. Den tog inom samma kvadratmeter som igår! Den är farligt nära att gå in i vassen vid land direkt efter hugget så jag sätter max press på den. Den rubbar sig inte en milimeter men den går i alla fall inte längre in mot vassen. Jag har ett nyinköpt Esox Lucius gäddmetespö och multiplikatorrulle med grov lina och jag förmår trots detta inte att få upp den mot ytan - jag har faktisk inte kännt sådan urstyrka hos en gädda någongång tidigare så det bådar gott. Jag får en hastig syn av en svart rygg någon meter under ytan och kan konstatera att det rör sig om en lång och stor gädda. Men om det är 7,8,9,10 kg eller ännu mer hinner jag inte avgöra för i samma sekund får jag ett smärtsamt deja vu. Gäddan släpper i sama goda (eller onda) stil som igår och upp kommer en trasig mört. AMEN VA FAAAAAAN DETTA ÄR JU INTE SANT!!!! HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA ATT FÅ KROKARNA ATT SITTA?!?!!?!

För andra kvällen i rad tvingas jag kapitulera men drar nyttiga lärdomar: koncenterar fisket till molniga dagar för bästa fiske, ger du dig ut soliga dagar då vattnet är klart så invänta solnedgången och placera dig vid ett lugnvatten du tror på. Skit i om det inte högg där tidigare samma dag. Gäddorna verkar äta middag kl 18 =) För egen del ska jag dit imorgon igen var så säker. Tredje gången gilt heter det ju! Och dessutom är den fortfarande hungrig. Ingen av gångerna fick den med sig mörten hehehe 


1 kommentar: