fredag 25 mars 2011

Tappade en feting ikväll

Stack till åns övre delar runt 16-tiden idag. Med mig hade jag både spinn och mete. Vilket innebär att man måste släpa på en stor betesfisk-spann men det kan vara värt besväret när man kommer till hålor eller bakvatten. Sist jag var här för ett par dagar sedan så var det lågt och lugnflytande vatten men idag (trots att det inte regnat på en vecka!) så var det förvånansvärt strömt. Helskumt! Nåväl jag började meta i en större håla där jag tidigare fått min enda met-gädda i dessa delar av ån (jag brukar mest köra jigg eller softbaits här annars). Inte ett liv på 45 minuter och jag knallar vidare. Det brukar vara så att hugger det så hugger det direkt i hålorna eller bakvattnen. Har aldrig fått en fisk efter att ha stått kvar och fiskat i mer än 5 minuter faktiskt. Står där en hungrig gädda så brukar det smälla på ganska omgående.

Jag knallar vidare (alltjämt släpandes på denna jävla betesfisk-hink med obekvämt skära-in-i händerna-handtag) och fiskar av de vanliga hotspotsen. Inte ett dyft. Mot slutet av sträckan kommer jag fram till ett ställe med 2 större djuphålor på raken som ser megaheta ut!!! Har docknaldrig lyckats få napp här. Så inte heller denna dag =( Precis efter hålorna gör ån en kraftig böj där vattnet är strömt. Och där finns ett ganska fint bakvatten som ser nice ut. Lite svårt att meta där bara för det är lite utstickande grenverk i vägen men idag gick det lätt låta flötet sakta driva in i bakvattnet och förbi en kant där det grundar upp med vass. Ser bra ut men det händer väl inget här heller muttrar jag för mig själv samtidigt som jag för en sekund släpper flötet med blicken. Jag kollar tillbaka max en sekund senare och flötet har försvunnit! Total panik/lycka/iver sprider sig i kroppen och jag stramar upp den lilla lina jag har ute och gör mothugg. Känns som att kroka botten - tyngd i andra ändan av spöt!! Och den kämpar bra också och sliter både hit och dit. Tänkte ett tag att det kanske kan vara en öring men med tanke på mörtens storlek så nä det måste vara gädda. Fisken simmar tungt mot strandbrinken och jag lyckas med konsstycket att få linan över ett gäng grenar så här går någon minut (vågade inte sätt för mycket press på gäddan av rädsla att linan skulle trassla in sig) men till slut simmar den ut mot fritt vatten igen och linan släpper snällt från grenarna. Jag har fortfarande inte sett fisken som envisas längs med botten och jag börjar fibbla efter kameran i vänster ficka för att filma lite. Man är ju inte så bra på att hålla spö i ena handen och filma med andra samtidigt som man försöker manövrera veven. Tyvärr sinmmar fisken lite snett åt sidan och aningens mot mig och får kanske en tillstymmelse till löslina. Det räcker tyvärr..... Upp kommer en halvtuggad mört och jag fick aldrig en skymt av gäddan. FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!!!!!!!! Det var en bra gädda!! Kändes mest tung på mitt nya Esox spö så det var garanterat 7+. Kan ha varit min efterlängtade 10+ också det är inte omöjligt!! Har fångat min hittills största gädda ett par hundra meter från denna plats, en utlekt lång smal jäkel som ändå tyngde vågen till 9,2 pannor. Så här finns definitivt fiskar över 10 kg! Fast det känns mest för jävligt att tänka sådana tankar så jag försöker intala mig att den nog bara var kring 7-8 kg. Men det var ingen jävla 5-6 kilos that´s for sure.......

Sambon är på Kanarieholmarna till på onsdag så det blir fiske både imorgon och på söndag och tisdag! Tänkte testa lite andra platser också men man blir sugen på att återvända om någon dag till bakvattnet för att se om den fortfarande håller till där. Men för att sammanfatta dagen: FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!!

Och just det ja, jag håller på att konstruera någon form av bärsele till beteshinken så att mman kan bära den på magen. Återkommer när jag borrat och filat klart =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar