måndag 27 december 2010

Test i ny ismetesjö

Har fiskat ett par gånger under hösten i en annan sjö som ligger väldigt naturskönt och fått några smågäddor. Men finns det små gäddor så finns det ju stora och sjön är proppfull med betesfisk så födotillgången kan gäddorna inte klaga på. Sjön är grund vid kanterna men djup ute i kanalen så det går stora där det är jag hundra på! Tyvärr kan man inte komma åt de djupa partierna i mitten av sjön från land men nu när isen ligger tjock så tänkte jag testa ett ismete-pass. Efter gårdagens fadäs där jag och bloggkollega Jörgen lyckades med bedriften att få 1 ynka litet hugg (som jag så klart brände!) med 9 spön och 7 timmars fiske så var jag dessutom sugen på att byta sjö =) Sagt och gjort, jag ringde Christoffer och frågade om han ville med och en timme senare var vi på plats. Vi började med att provborra oss ut för att se hur tjock isen var.

Typ 20-25 cm blev svaret och vi kunde slappna av. Vi passade också på att loda djupet i sjön innan vi agnade metet. Mittfåran låg på ca 3 - 3,5 m på de flesta ställena men ett parti var drygt 4 meter så vi koncentrerade fisket dit. Ett problem var dock att en massa sjögräs på vissa platser växte nästan upp till isen, så när man tog upp mörten hade den 2 kg sallad kring krokarna. Så man fick spana ner i hålen för att kolla var det var mindre grönsaker och fiska där - och fiska ca en meter under isen. Mycket vegetation på botten behöver ju inte vara dåligt med tanke på att det utgör bra gömställen för gäddorna. Vackert väder var det också dagen till ära - inte en vindpust och 30 cm puder på isen! Skidåkartentaklerna började vibrera =)

Men resultatet blev ingen hit. Fiskade mellan 11.30 - 16 utan så mycket som ett hugg!!!

Det var precis som igår i den andra sjön. Fisken verkar inte vara på hugget alls just nu. Tar en paus någon dag nu innan jag testar igen. Jag ger mig inte.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar