onsdag 8 december 2010

Kontakt!

Känns som det var flera månader sedan man kände fast fisk efter ett dyk på gäddmetet. Jag har brännt flera hugg vilket efter ett par gånger sätter sig i skallen.

Nåväl efter vinterns tidiga intågande har jag vid några enstaka tillfällen trotsat snö och kyla i hopp om att finna lite öppet vatten men gått bet varje gång. Jävla vinter *aaaargh* Men idag fick jag ett telefonsamtal från en fiskebroder som förtäljde att nu var det minsann öppet vatten i hålan igen. Tjohooo! Jag fullkomligen snublar ner för trappan, slänger mig förbi kylen och sliter med mig två bananer och en flaska vatten innan jag springer vidare mot garaget. Här gäller det att passa på innan det blir mörkt, speciellt eftersom det verkar vara kyla på intåg igen imorgon vilket säkert kommer att resultera i is igen. Snabbt ner med 3 mörtar i hinken och iväg mot hålan. Den är 3 meter djup och här borde det samlas storgäddor nu på vintern. Min kollega hade ett dyk där imorse men inget mer. Men sådant kan snabbt ändra sig tänker jag när jag trotsar alla hastighetsgränser på väg mot xxxxxxxx. 

Väl framme laddar jag en stor mört och sätter mig och väntar......flötet syns knappt men det ligger strax innan strömmen 

Efter ca 1 timmes fiskande ser jag hur en gädda på några kilo stiger upp från "djupet" (nåja....) och i en snygg båga vänder i ytan och drar ner min mört i ett glupskt hugg. Jag stramar upp linan direkt och fightar en ganska pigg gädda i en halv minut. Sen händer det som ibland händer (det har hänt mig alldeles för ofta på sistone!!), fisken släpper och upp kommer en halvtuggad mört. Suck..... Oflytet fortsätter.

Efter fadäsen bestämmer jag mig för att testa en  ny håla som jag letat upp för några veckor sen. Det var högvatten då men såg schysst ut och med dagens mer normala flöde så what the hell jag testar. Man får dock knalla en bit med mörtspannen vilket är tungt och bökigt.

Väl på plats ser det mycket inbjudande ut och ett snabbt test med spinnspöt visar att det än en ganska djup håla och vattnet flyter i princip inget alls. Perfekt för mete =)

Det börjar redan bli mörkt och jag har kanske 15 minuter på mig att testa stället. Jag behöver dock inte vänta länge! Jag har just vevat in metet framför föterna och står och kluddar med rullen när en fin gädda på runt 3 kilo dyker upp framför mina fötter och kastar sig över mörten. Snabbt mothugg och äntligen fast fisk. Ingen jättekamp, det är över på några minuter i det köldsvala vattnet men ändå kul!!! Första landade firren sedan oktober!!! Ställe med potential tror jag. Hålan ligger långt upp i ån och endast stationär gädda kan finnas där. Men det finns 10+ are i de övre delarna också - det har vi bevis och belägg för.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar