onsdag 1 december 2010

Mörttunne-affären part 3

Minusgraderna har ställt till det rejält för mitt projekt med mörttunnor i garaget. Planen var ju att det skulle gäddmetas något utav bara helsike under november och december så att jag "metat bort" / "spenderat" alla mörtarna i god tid innan den riktiga vintern slår till i januari och februari.

Nu är det ju dock nätter med -10 grader innan vi ens skrivit december månad och det har satt sina spår...... Eftersom jag har oisolerat garage i länga en bit från huset har jag tittat till dom varje dag (sjukskriven som man är har man ju alldeles för mycket tid över) och förra veckan då det började bli -4, -5 grader typ så var jag lite orolig för att det kanske skulle frysa om pumpen lade av eller något. Men så länge vattnet cirkulerar i tunnorna var det inga problem med -5 grader, inte ens lite isbildning i kanten på tunnorna.

Men så iförrgår var det ju -10 på natten.......och när jag kom ut så var det 4 cm is i båda tunnorna utom precis där pumparna sprutade ut vatten. Jaha, bara till att knacka håll på isen och slänga i 2 akvarie-dopp-värmare. Men akvariedoppvärmare har ju en termostat som kan ställas in mellan 22 och 28 grader normalt och det är ju inte heller bra. De kommer ju att värma upp vattnet för mycket (ävenom de så klart inte kan hålla uppe 22 gradigt vatten i ett kallt garage). Lösningen: timer! 2 timmer off, 15 min on, 2 timmar off, 15 min on, 2 timmar off, 15 min on osv osv dygnet runt. Doppvärmarna drar ju dessutom 300 resp 200 watt så de är ju inte direkt gratis att ha igång (ca 18 kr per dygn räknade jag fram), särskilt viktigt att tänka på om samfälligheten betalar strömmen i garaget...... Sagt och gjort - timer installerades och jag lägger mig för att sova igår kväll, sneglar på utetermometern och ser att den visar -9,7. Men det ska nog gå, nu har jag ju doppvärmarna......

Vaknar och går ut i garaget påföljande morgon, den lilla tunnan såg bra ut men den stora hade återigen belagts med ett tjockt islager! Och vad värre är, pumpen (ett ytterfilter) hade totalfrusit och stod och hostade issörja. Amen va f*n.......

Ny operation-rädda-mörttunnorna tar vid. Pumpen var bara att hiva för den hade gett upp och gick inte att få liv i ens efter att ha tinat upp några timmar inomhus. Iväg till akvarieaffären och köpte en ny pump på 1000 liter i timmen, den här gången ett innnerfilter. Tanken är att den inte ska kunna frysa så länge doppvärmarna håller tempen i tunnan över noll grader.

Men eftersom jag inte vill riskera att ännu en pump i tusenkronorsklassen går sönder över natten ändrade jag nu timern med doppvärmarna till att bara vara off i en timme istället för 2.

Börjar bli en massa sladdar nu......

Lite orolig att grannarna ska tycka att elräkningen springer iväg på garagelängan. Pumparna drar tillsammans ca 20 w. Det är 14,4 kw i månaden x dyrt räknat 1,50 kr = en dryg tjuga i månaden

Doppvärmarna drar tillsammans 500 w. Med intervallet avstängda 1 timme, på i en kvart blir det 5 timmar om dygnet, vilket blir 2,5 kw per dygn totalt. 2,5 kw x 1,50 kr = 3,75 kr per dygn x 30 dagar = ca 110 spänn i månaden. Så mörttunnorna totalt kostar i ström ca 130 kr per månad, 20 kr utan doppvärmarna.....aj aj aj,,,det är lite skillnad det.

Var och kollade sjön idag och precis som jag misstänkte så var det is, is och åter is. Vet inte om man kan gå på den dock - J du får ut och agera testpatrull med din coola pulka =)

Hålan vid bron hade en liten strömfåra i mitten som var isfri men den är snart history om det fortsätter med minusgraderna. Hoppas på + grader nu ett tag så man hinner gäddmeta lite i fritt vatten i hålan!!!

PS Note to self. Ställ d.v på 2 timmar off istället så blir det 60 pix i månaden istället. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar