lördag 25 december 2010

Ismetepremiär

Gick ut imorse för att hacka hål på isen i mörttunnan (det är svårt att hålla emot minusgrader kring 10-strecket dag efter dag) och märkte att solen sken och att det inte blåste så mycket. Fick snabbt en väldig lust att sticka iväg och testa all utrustniong jag köpt in så jag ringde snabbt min far (tror inte att någon av mina andra fiskebekanta skulle ha hängt med på juldagen med 30 minutes notice) och for iväg mot dagens tilltänkta fiskeplats.

Testar direkt min nya isborr typ 2 meter från stranden (man är ju feg som ett rådjur) och den funkade riktigt fint. Dock ganska jobbigt att borra hål efter hål men man håler ju värmen i alla fall.

Kallt som tusan var det men fingrarna klarade sig bra med Zippo-handvärmaren från Teknikmagasinet - vilken supergrej att ha med när det är kallt!!! Tårna frös dock efter 1,5 timmar och jag längtar till mina eluppvärmda strumpor som jag beställt dimper ner i brevlådan....

Hade tre spö ute på ca 3-4 meters djup men inte mycket hände trots stora och pigga mörtar som plogade omkring 1,5 meter under isen. Stendött i 2 timmar. Satt vid ett spö och meckade med att få in linan i vippans hållare på rätt sätt. Mörten löste ut den stup i kvarten och den 5-e gången håller jag på att ge upp när jag ser vippan åka upp ännu en gång.  Mern den här gånge  ser jag att linan far ut från rullen också och det kan ju inte vara mörten tänkte jag så jag gör mothugg. Fisk! Äntligen - fan jag har inte haft många gäddor i höst så varje liten kontakt känns bra. Ingen stor gädda (ca 2 kg) när jag väl får upp den men den lille rackaren rädda ändå dagen från att bli totalt fiasko! Min första isgädda tillika =)

Imorgon lovade Smhi lite mildare väder så det blir nog en tur då också. Jörgen verkade pigg på en runda. Inte konstigt efter hans senaste ismete då han hivade upp två präktiga gäddor varav en över 10 kg. Kanske hans tur smittar av sig om man har flyt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar