måndag 21 februari 2011

Omstuvning av betesfisken

Fixade lite mer dagsfångad mört idag och herrejävlar vilka monster till mörtar - några väger fan närmare halvkilot och de kommer att lösa ut vilka vippor som helst hahaha. Men pröva kan man ju alltid - hugger det på en sån mört kan det ju mycket väl va ett riktigt as till gädda.

Nåväl, har hittills haft mina mörtar i en 300 liters vattentunna och vattenvolymen är väl helt ok för runt 30 feta mörtar. Men bottenarean i tunnan är ju inte mycket att skryta med (tunnan är formad som en strut) och eftersom det är på botten av tunnan som alla mörtarna packar ihop sig så känns det ju inte så humant att hålla dem så.

Så jag halade fram mitt gamla 540 liters akvarium som är 150 cm långt och 60 cm brett (och 60 cm högt) och det gav en helt annan bottenyta för mörten. Kändes mycket bättre! Kolla skillnaden mot tunnan som står kvar till höger om akvariet.

Simmar 60 st mörtar av varierande storlek i akvariet nu så det lär väl räcka och bli över innan vinterfisket är slut. Har en 1000-liters pump som syresätter så det räcker också. Doppvärmare behöver jag inte längre eftersom jag har satt akvariet i mina pärons isolerade garage. Det var ett litet helvete i mitt eget garage att hålla det isfritt.

Stefan den gamle akvarieisten is back. Snart sätter jag väl i akvarieväxter och dekorsand också =) 

Blir eventuellt en liten eftermiddagstur redan imorgon eftersomm jag såg att det ligger is på ån! Men jag vågar mig inte ut på den isen helt solo så hoppas på att få med någon. Annars ska jag ut med Jörgen nu i dagarna som kommer på hårdsatsning efter storgädda. Skulle va kul att rigga upp 12 spö kring de två djuphålorna i ån hohoho. Vad säger du Jögge? En halvkilosmört (eller 12) på 6 meters djup låter väl bra =)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar