lördag 6 november 2010

Nu är jag på gång - efter lite fusk....

Fick ett mail av min gamle fiskebroder Fredrik Thorsén, med vem jag fiskat med mellan 1990 - 1998 i ur och skur. Han flyttade dessvärre (för mig) till USA där han gifte sig och blev kvar för gott. Han bor i Montana och fiskar steelhead (vild regnbåge) i Nordamerikas bästa flugfiskevatten året om. Han tog nyligen en fin pjäs - kolla fenorna! Annat än de trötta stackarna som blivit uppfödda på pellets i en cementdamm.

Själv var jag och vittjade mina mjärdar ännu en gång. Den här gången i en ny sjö där jag känner till vart det är djupt. Så jag lade en mjärde på ca 2-3 meters djup, en på ca 5 och en på ca 7-8 meter. Resultat: Nada - zipp - zilch!!! Bara att åka hem igen utan att få fiska. Påminner om i förrgår då mjärdarna gav 1 st mört som jag efter 20 minuter fick en 2 kilos gädda på och sen....ja sen var ju betesfisken slut och det vara bara att packa ihop och åka hem igen. Synd för det verkade vara bra fiske!

Betesfisk är hårdvaluta i höstkalla vatten. Till sist tog jag idag den enkla utvägen och åkte ner till Sportfiskegiganten och helt sonika inhandlade 20 st bauta-mörtar för den digra summan av 10 kr st. Fusk - men vafan jag får ju inget i mjärdarna. Så nu simmar det 20 mörtar i tunnan i garaget. Lär väl räcka till ett par fisketurer i alla fall.

På sportfiskegiganten hittade jag även något jag letat runt efter länge: ett par twin-tail jiggar av lite större storlek än Biltemas variant som funkar så sjukt bra. Är som sagt jättenöjd med dom (de står bland annat bakom 4 av mina 5 största gäddor! Kan i och för sig bero på att jag fiskar med dem väldigt mycket....) men vill testa en storlek större och gärna i andra färger. Vill ha en helt svart men hittar ingen. Hittade dock lite coola färger, speciellt den mörka som jag tror funkar bra i klart vatten (se nedan, Biltema varianten längst till höger som jämförelse)

Jag riggar dem som den vita längst till höger med en extra trekrok för säkrare krokning.

Köpte även ett "swim-bait" som såg fräsigt ut

Kanske kanske blir lite fiske imorgon om vattnet har dragit sig tillbaka lite och fått lite klarare färg med bättre siktdjup annats blir det söndag!

Over and out.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar