tisdag 2 november 2010

Förberedelser

Har haft fullt upp med att fixa garaget i huset med belysning, hyllor och annat nödvändigt så har inte haft tid til fiske. Dock har jag hunnit med lite förberedelser.

1. Jag har kirrat en 250-liters mörttunna som nu är på plats i garaget. Jag tog min 1000-liter/h Eheim pump som jag haft i mitt 540-liters malawi-akvarie (det ska säljas nu eftersom det inte fanns plats för det i huset......).

Nu saknas bara lite mört i den. Ska se vad jag kan göra åt den lilla nöten nu i dagarna.

2. Jag har täckt över min eka i ån inför vintern. Den är hur tung som helst och stört omöjlig för två man att få upp på land och vända utan att den gamla kraken spricker. Och när det regnar och snöar på vintern så fryser det till ett massivt isblock som ligger kvar långt längre än isen i själva ån - vilket försenar vårfisket med några veckor. Så nuy byggde jag en liten träställning som jag placerade i båten och spännde en tjock presenning över. Blev ganska bra =)

3. Jag var nere på fiskekompaniets mega-rea förra veckan och köpte ett nytt spö som jag ska ha när jag gäddmetar. Ett Broman & Odell Esox Lucius 8 fot, 15 - 60 gram som kan gunga ut lite tyngre betesfisk och göra rejäla mothugg. Hade kostat 1.300 kr men var på rea för 500 pix - vilket klipp!!

4. Köpte även lite nya beten, bla ett 4-play rainbow (se karta nedan) med sked eftersom jag ville få den att gå lite djupare när man fiskar uppe i de övre delarna av ån. Där står man ofta högt uppe på åkanten med vattnet 2 meter under sig och får i princip ligga på mage med spöet nere vid vattenytan för att få en vanlig suspending 4-play att inte enbart rassla fram i ytan.

Blev dock besviken när jag testade det lite snabbt nere vid båtbryggan. Jag kanske hade fel tafs eller något men den vickade inte fram sådär fint som de brukar utan snurrade/rullade (typ krokodilrullning om ni förstår vad jag menar) fram i vattnet - helt värdelöst för f*n!!! Ska testa med en kortare tafs nästa gång men går det inte bättre åker den i soptunnan.

Nåväl, är ledig tors-sönd så nu ska det bli fiske! Ska bli lite halvbra väder nu framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar