lördag 19 september 2009

Snabb tur efter jobb

Tänkte testa en sjö där jag inte varit på ett tag pga att det brukar vara igenväxt till 1000 så här års. Stack dit igår eftermiddag för att se om jag kunde meta upp någon rekordgädda. Vackert väder och vindstilla och jag metade snabbt upp ett par grova mörtar (en var på 3 hg). Sjöns abborrar är otroligt glupska och attackerar mörtar och sarvar upp till halva sin egen storlek ibland utan att riktigt kunna svälja dem. En massa "halvdyk" på mina flöten indikerade detta och jag fick det ganska snart bekräftat då jag lyckades kroka en 2 hg abborre. Trevligt med en massa napp men inte vad jag var ute efter. Undrar dock om det inte måste gå en och annan större abborre här också.....Tror dock mest att folk fått mindre abborrar (mitt pers här för abborre är väl typ 3 hg). En timme innan skymning började det hända saker. Mitt flöte med megamörten dyker och jag förstår att det inte är någon abborre med för stor käft den här gången. Väntar några sekunder och gör mothugg - fast fisk och en gädda på 3-4 kg uppenbarar sig snart i ytan. Ett par sekunder senare gör den ett språng över ytan och lyckas på någon vänster få in linan i munnen och "SNAPP" där går linan....typiskt! Jag hade ändå ganska långa tafsar på, får väl fundera på att köpa ännu längre. Fiskade ett tag till med ett par abborrhugg som resultat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar