måndag 21 september 2009

Råån samt Put & take

Efter jag Cristoffer sällan skriver i denna bloggen så får jag väl se till att summera min fiskesommar. (Normalt sätt så skriver Musse allt för han har kamera med)

I våras så skaffade jag ett årskort i råån för att fixa upp storöringarna. Fluga som gäller såklart. En & annan besa i april månad blev det (dock på spinn) men det bådade ju gott för sensäsongen, trodde jag...

Tror jag har lagt iaf 100 timmar  vid ån under sommar 2009. Sett en ungefär 12-15 fiskar totalt, inte haft ett enda hugg. Kanske ska börja rannsaka mig själv? Jag menar, ett kilopris som har uteblivit på 1200kr är rätt dyrt. Så för att summera så är det 1200kr för 0 _NOLL_ kilo fisk. Men själva naturupplevelsen och spänningen finns ju där, så fisk 0% spänning 100%.

För att jag någonsin ska få fisk på fluga så får det helt enkelt bli Put & take fiske. Och jag var inte sen med att bli medlem i Åstorps fvo. 400kr för ett medlemskort och att få fiska till iallafall december tror jag det är, och det i min mening är skäliga pengar för att få lite fisk. Fenorna på de bågarna jag har fått upp är ungefär 50/50. Av totalt 5 fisketurerar så har jag bara en bomtur. Rätt bra statistik i min mening. Och med en i alla fall 6 landade fiskar så hade 4 av dessa hela fast dock mindre än en vilding. Storleken kan ju dock alltid diskuteras på odlad fisk. 0,8 - 1,2kg är väl mer eller mindre standard och inte alltid så kul att fiska, men vafan fisk är alltid fisk och så länge spöet böjer sig lite så är det en fröjd som går från spöspets rakt in i hjärtat.

Nu är det bara 10 dagar kvar tills dess att fiskeförbudet träder i kraft i råån vilket tyvärr är lite trist med noll fångad fisk, så får hoppas att jag hinner dit för att fäktas med åtminstonde en öring som är så fullmatad att ögonen håller på att sprängas. Dock så ser jag väldigt mycket fram emot att fiska i havet efter öring i januari igen. Tänk er, det snöar, är -2 grader ute. Du har vadarbyxor och väl munderad kropp med päls och annat som värmer. Fånga en riktigt gosig öring. Ja, det är väl livet?

Harasjömåla mer eller mindre bokat den 10 oktober. Jag, Musse och Daniel åker dit för att flugfiska lite regnbågar med de sämsta fenorna som finnes (fisk är alltid fisk) och hoppas att Musse och Daniel får något på fluga då Daniel aldrig fiskat fluga förr samt att Musse aldrig fått något på fluga (Loser) ;).

Robin och hans fiskekompisar fick en Gädda på 6kg häromveckan
och det får väl ändå klassas som helt OK storlek i vårat vatten. Dock så vet vi att där går större och det är ju faktiskt en ganska stor å med relativt många gömställen. Kanske får dra till med en liten tävling?

Om ni inte synat deras fiskeblogg än så görs det med lätthet på http://www.metrobloggen.se/skitfiske (Kom inte på hur man direktlänkar såklart..)

Skitfiske på er,

C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar