måndag 10 maj 2010

Flytet fortsätter!

Idag skulle jag köra lite helhjärtat fiske. Jag började med en damm som ska innehålla en stor gädda enligt insatta källor med riktnummer 046 =) Men när jag kom dit tog jag mig bara en titt på vattnet och vände hem igen. En ankdamm tyckte jag att det liknade och även om jag gärna fiskar upp en storgädda så vill jag ha lite mer naturupplevelse när jag fiskar. Men tack för vägbeskrivningen J!

Jag styrde åter kosan mot hemtrakterna och ån. Det finns en håla som jag länge velat pröva på men inte vågat fiska i. Den ligger 100 meter från vägen och bonden som äger marken kan lätt få syn på en. Men idag kunde jag inte hålla mig. Jag parkerade bilen och utan spö traskade jag oskyldigt ner mot ån samtidigt som jag förberedde ett eventuellt försvarstal ala allenmansrätten och fågeslkådning om någon skulle undra. När jag kommer fram till kanten och tittar ner i hålan ser jag en fin öring som bryter ytan och det ryser i hela kroppen. Fy FAN vad bra det ser ut!!! Strömt i in- och utloppet och mörkt djupt vatten i hålan. Mooooaa-haa-ha-ha-ha-aaaaaaaaaa

Jag måste hämta spöt för här står det bergis en stor gädda parkerad. Jag springer upp till bilen och hämtar spö och rygga och flänger snabbt som en gnu över stäppen ner till ån igen, drar 10 snabba kast, konstaterar att man inte alltid kan ha rätt vad gäller storgäddornas ståndplatser och kutar sen snabbt upp till bilen igen och rivstartar iväg innan någon hunnit se vad jag gjorde =) Mysko att det inte steg på en 10+ men men......jag ska dit fler gånger - det ser FÖR bra ut för att jag ska hålla mig borta!!

Körde sen till ett ställe som gav bra med fin gädda i höstas men som jag inte besökt sen dess. Men ån är djup och fin här med stora hålor och partier med mycket näckrosor och gäddnate. Här borde gå grova gäddor och det är aldrig någon som fiskar här, åtminstone har jag aldrig sett någon. På med biltema jiggen (vit med rött huvud idag) och traskar på längs ån. Kommer till en fin sträcka där det smäller till i 4-e kastet bland näckrosbältet........

Gick sen vidare 15 meter uppströms där jag hade en grymt stor efterföljare (kan ha varit 10+!!!!) som vände 1 gång vid fossingarna och jag bytade färg på jiggen och testade även andra beten men såg den inte mer. Men den var stooooor.......

Dröjde sedan 20 minuter innan jag lyckades kroka denna kämpvillige 4 kgs gädda i en pöl som jag än till denna dag aldrig gått tomhänt ifrån. En liten videosnutt (fick radera lite gamla filmer för att få mer minne) med slirbromsknarr får illustrera. Inget foto på den eftersom jag krokade av den i vattnet =)

Bara att fortsätta nöta. Blir mer och mer övertygad om vilka bestar det simmar här och vilka fina chanser man har att fånga dem!!!

Skitfiske - S 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar