torsdag 29 mars 2018

Till sist hände det!

Jag har fiskat målmedvetet efter en 12 kilos gädda sedan 2009 då jag tog upp mitt fiske igen efter några års dvala mest bestående av golf. När jag var 15-25 år fiskade jag enbart sommar och höst och då efter stora abborrar. Där nådde jag för länge sedan de vikter som jag strävade efter med flera borrar kring 1,5 kg i icke lekkondition (aug-okt). Men 2009 råkade jag kroka på en fet 6-kilos gädda en solig marskväll då jag stod och jiggade lite mest för skojs skull en halvtimme. Där och då föddes intresset för att en dag landa en stor gädda. Sedan dess har jag lagt mååååååånga timmar på fiske för att kunna säga till mig själv att jag tagit guld / storfiskeregistrering på gädda. Det har blivit ganska många fina firrar mellan 7-10 kg men den där riktiga storgäddan har lyckats undgå mig.

Men denna våren har fiskeförhållandena varit gynnsamma här nere i Skåne. Först bister vinterkyla som möjliggjorde isfiske x antal gånger fler än brukligt. Det gav en bland annat en 111 cm madamme på 8,5 kg. Inte illa, en lång gädda men den där "konditionen" var inte riktigt där. Mycket huvudbry och många diskussioner med fiskekompis Jörgen om var man ska jaga de där riktigt feta gäddorna. Kävlingeån bor vi nära men där är ofta svårt att komma till, strömt vatten, förbud mot trolling, högt fisketryck mm.

Hur som haver. Påsklovet för oss lärare innebär en veckas möjlighet att verkligen göra en seriös satsning. Jag lovade mig själv, till min sambos stora förtret, att fiska 8 dagar i följd eller till jag landat ett as. 25, 26,27 och 28e var jag ute på 3 olika platser med varierande resultat. Första dagen trollade jag och trots segt fiske landade jag en skaplig gädda på 6,5 kg, en 6 kilos är inget man drar på kroken varje fisketillfälle så hyfsat nöjd. Andra dagen flötmetade jag uppe i ett mindre vatten och hade full pott på de 5 betesfiskar jag tagit med mig. Flötena dök i var och varannan håla jag stannade till vid och största för dagen var 6,8 kg - en riktigt kort och tjock gädda som kämpade på bra!
Tredje dagen flötmetade och spinnfiskade jag i ett vatten som ser sååå hett ut och jag vet att det finns as där. Men jag får fan nästan aldrig något att nappa på detta ställe - mitt eviga nemesisvatten..... Lyckades bara kasta bort ett flöte och ett sprillans SG Line Through i trädgrenar samt tappa min betesbromsskruv från multirullen - rolig dag!!! NOT.....

Men så dag 4. Minusgrader hela natten, inte bra med tanke på att det varit milt och fint några dagar innan. Ful storm med 16 sekundmeter isande ostvind. Jag och min pappa hade tänkt ta Kävlingeån men beslutade oss för att strunta i detta pga blåsten och testa ett annat vatten. Dock var fisket segt denna dag. Vi fiskade från lunch i 7 timmar till det började skymma, jag flötmetade och pappa dängde stora jiggar och SG Line Throughs. Jag hade tidigt ett hugg där jag lyckades med ett mothugg som slet krokarna ur betesfisken utan att kroka gäddan. Sedan dröjde det till kl 19, det hade nu blivit minusgrader igen och flätlinan kärvade i våra rullar och vi svor över ännu en eländigt kass fiskedag med besvärande vindar. Vi närmar oss en plats där jag tidigare fått stor gädda på 8,5 kg resp 7 kg samt ofta får hugg. Där är en liten djupformation på botten och kring denna plats är det alltid hett fiske. Maskinviken har jag döpt den till - där ska stå "maskiner"......

Mina böner hörsammas och mitt flöte dyker lite halvmesigt, kommer upp igen och sen ner igen lite halv släpandes under ytan men sticker inte riktigt. Betesfisken eller hugg??? Skit samma jag är kall och frusen och less på detta så jag chansar och spänner upp linan just när flötet sakta börjar dyka igen. Fan - det måste vara hugg hinner jag tänka en kort sekund just när jag sätter ett bastant mothugg. Tungt!! Stentungt! En fisk vältrar sig i ytan och verkar ha snott in sig i linan för den kommer bredsides mot mig. Va fan!? Är det en stor havsöring jag felkrokat eller vad är det?? Kort därefter får jag dock se formationen av en tydlig gäddkropp och inser att detta är bättre fisk. Jag vrålar till pappa att komma kutandes (han är 65+ så kuta och kuta.....) med håven. Fisken gör inget större motstånd i form av rusningar utan håller mest tungt emot. Jag pressar den till max för att dra den mot håven och när den glider in tänker jag bara "hoppas nu fanskapet inte är 9,9 kg för då lägger jag ner". Den är inte toklång men jag ser direkt att med den magen måste det vara 10+!!!

 
 
Snabb avkrokning och ner i Ikeakassen för vägning. Jag tror knappt mina ögon. Det är inte en 10+ utan 12+!!!! Helt sjukt - det är som att någon hörsammat mina drömmar och guldnålar och storfiskeregistrering börjar flimra framför mina ögon. Fisken är 107,5-108 cm lång men har ett midjemått på 59 cm och tynger ner vågen till 12,2 med Ikeakasse. Så säg 12,1 kg för att inte överdriva.
 

 

 
 
Vi fotar och filmar lite och sedan får den simma tillbaka oskadd. Jag kommer gärna tilbaka och fångar den när den närmar sig 120 cm. Då är den ett riktigt monster!
 
 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar