måndag 19 april 2010

Ketchup- rapporten

Igår lossnade som sagt fisket äntligen lite. Efter att ha vandrat längs ån åtskilliga km de senaste veckorna utan att så mycket som att känning på fisk så verkar fiskegudarna åter le mot mig.

Med en röd tvådelad jig modell större (brukar funka finfint här där vtnnet är mycket grunt) som jag fiskar hem ryckvis "alá grodhopps-stilen" begav jag mig uppåt ån. Fiskade av de vanliga hot-spotsen utan att se eller känna något - stendött och man började undra om gäddorna fått fötter och emigrerat upp på land......

Eftersom jag parkerat bilen en bit tillbaka längs ån så hade jag för avsikt att bara gå ca 1 km - är ju lite drygt att gå samma väg tillbaka sen. Så jag tänkte att jag testar nästa hot-spot  också och får jag inget där så skiter jag i det och börjar spela tennis istället.

Precis när jag kastade så ringer flickvännen och undrar hur det går. Käpprätt åt #!#¤%¤”#¤#HEL%¤”#VETE¤#!! En sekund senare får jag ett vilt hugg och jag slänger luren i örat på min framtida fru (jag måste ju fota med mobilen eftersom jag lämnat kameran hemma). En fin välgödd gädda på ca 3 kg bjuder upp till fin fight och efter det l¨ånga vinteruppehållet  kändes det som man fick fisk för första gången i sitt liv. Riktigt sur verkade den vara över att jag krokat den =)

Tog årets första nervösa gälgrepp och vägde den snabbt i vågsäcken. Prick 3 kg och en härlig känsla spred sig. A va fan jag går ett par km till så får farsan köra och hämta mig och köra tillbaka mig till min bil. Min jaktinstinkt var tänd! Jag älskar att smyga längs ån och köra micro-fiske efter vad som i dessa små vatten får betecknas som hyfsat grov gädda.

Satt för skojs skull och räknade fram snittvikten på det 20-tal gäddor jag fångat på just den här sträckan. 2,9 kg i snittvikt och den minsta på ca 1,5 kg och den största på 3,5. Det är baske mig hyggligt! Finns ju inga 15 kg gäddor här men det är ju inte så konstigt, det är 0,5 - 1 meter djupt och begränsat med betesfisk. Men de större gäddorna käkar väl upp alla de små.

Snackade med en bonde här vars son för ett tiotal år sedan hade traskat ner till ån med ett spö i handen och kommit hem med en gädda på 7,5 kg! Så visst kan det nog finnas en och annan av grövre kaliber här. Jag har själv sett en simma förbi mig som jag uppskattade till 6-8 kg. Stod kvar och kastade i 1 timme efter att ha sett den men gick bet =) 

Nåväl jag gick vidare mot nästa "pool" glad i hågen. Eftersom vassen ännu inte växt upp så testade jag en sträcka som man aldrig kommer åt annars (det är typ "ogenomtränglig terräng" där from maj månad).

Kan det stå något under det där trädet med en massa flytande vass måntro, tänkte jag. En halv meter djupt och inte mycket till "gädd-botten" men vi testar ett kast. Sagt och gjort, ett välriktat 2,5 meters kast senare slår jiggen i ytan. PANG! Hugget kommer innan jag hunnit börja veva in och en fet gädda vältrar sig i ytan. Tjohoo!!!! Efter ett visst strul med att försöka hindra den från att simma och trassla in sig i trädgrenarna landar jag en fin och fet gädda på hela 4,2 kg. Riktigt praktfisk i det här lilla vattnet och nytt PB för sträckan.

Nu jävlar var jag på G! Flyttade mig 10 meter åt höger och kastade den misshandlade jiggen i nästa lilla pölliknande skapelse. På första kastet smäller det på igen och EN RIKTIGT FET gädda går upp i ytan och skakar sig loss. SHIT! Den var inte liten tänker jag, när jag på snabbt kastar i igen. Den hugger igen och släpper. AMEN VA FAN! I med jiggen igen, den här gången ser jag vart den står och med förförsika rörelser låter jag jiggen dansa förbi den. Den simmar efter och stannar 2 meter framför mina fötter. Vattnet har god sikt och jag tittar länge och väl på den. Jag bedömer den till mellan 5-6 kg. Nu gäller det -  flyende bete är det bästa tänker jag så jag börjar veva hem sista biten, gäddan står absolut stilla. När jag lyfter jiggen ur vattnet exploderar den och i ett språng ovan vattenytan attackerar den jiggen. Plasket lämnar en del åvatten på mina jeans och jag ryser så häftigt fiske kan vara. Man blir som ett barn där man smyger i åkanten. Kastade ut igen x antal gånger och bytade även bete men nu ville gäddan inte mer.

Jaja, vidare mot nästa pöl ytterligare 20 meter bort.

En sjuhesikes massa grenar gjorde det svårt att kasta men med snitsiga underhandkast lyckades jag ändå förpassa jiggen över till andra sidan. Ska det smälla på här också? JAJEMEN! Första kastet igen och en ny gädda vätrar sig i ytan. Helt otroligt. Den är också på ca 4 - 4,5 kg. Vilket fiske!!!! Wihoooooo! Den kämpar ursinnigt och det tar ett par minuter innan jag får in den till stranden. Precis när jag ska landa den skakar den med huvudet och lyckas slita sig. NEEEEEJ! Men på något sätt känns det som det kvittar. Det är ju hugget och fighten jag var ute efter. Nu har jag haft 3 grova gäddor på 3 kast i 3 olika pölar. Har aldrig i hela mitt fiskeliv varit med om något liknande. Inte med gäddor i den storleken i alla fall. En gång fick jag 2 st 2 kilos gäddor i 2 pölar på raken men detta slår alla rekord.

Klockan närmar sig 20.15 och jag skyndar på för att hinna fiska av ytterligare ett tiotal pölar innan jag når bilvägen där farsan ska hämta mig vid 20.30. På den kvarten har jag 3 hugg till och ett antal efterföljare som vände vid fötterna. Vilket fiske!

Lite problematiskt med den typen av jigg jag använder. Många hugg men man tappar rätt många eftersom det bara sitter en enkelkrok på jigghuvudet. Jag har trätt en trekrok ovanpå enkelkroken för bättre krokning men den trekroken är nog lite liten. Ska se om man kan fläska på en lite större.

Vädret verkar bra idag också så om jag hinner blir det kanske en tur efter jobbet men det är personalkonferens idag och det brukar tyvärr dra ut på tiden *suck*

Tight lines - Stefan

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar