onsdag 23 november 2016

Äntligen en statusuppdatering

Var länge sedan jag skrev något i bloggen. I våras skulle det bli massor av fiske men....ja det blev liksom ingen vår?! Det fick från iskallt till 25 plusgrader på 2 veckor och sen var det sommar. Blev bad och golf istället. Det blev en fin gädda (7,5 kg) på trolling som min käre far fick i mars men det var det enda. I höst har det blivit lite fiske, bland annat i en ny sjö där jag hittat fina djupbranter. Har bara varit är en enda gång och då var det minusgrader på morgonen, sol och bleke. Inga höjdarförhållande men det blev ändå en 5+ när vi utforskade sjön i några timmar. Klar potential och vi kommer återkomma dit.


Har också gjort lite små räder i en mindre å sista veckorna, fått någon hyfsad 4 kilos typ men inget mer spännande än så. Men i tisdags slog vädret plötsligt om från kallt till 11 plusgrader och det luktade bra fiske lång väg. Efter jobb åkte jag raka vägen till vattendraget och började meta mig nedströms. Gick åt helvete direkt med strömt och betesfisk som simmade in i vassen under mig, resulterade i ett par helvetiska försök att styra undan vassen men lyckades bli av med 3 mörtar i processen. Less på skitet redan efter 30 min och funderade på att vända hem. Men vatnet var dock grönt och fint med hyfsad sikt så jag kämpade vidare. Kommer efter ett tag fram till en pool där jag aldrig fått något trots många försök (jo en liten rackare men det var precis i inloppet till poolen) men jag har alltid känt att platsen ser STEKHET ut. Strömt i mitten med stort djupt bakvatten på ena sidan. Här måste stå något större har jag alltid känt. Det brukar dock inte löna sig att fiska mer än 5 minuter på de här sträckorna, står det något där så ser de betesfisken direkt. Men idag stod jag kvar längre, mest för att jag var less på det och äntligen hittat ett ställe där flötet inte drev iväg med strömmen alltför snabbt. Lät efter ca 15 min flötet driva liiiite längre bort mot de sjunkna träd som ligger i den bortre änden av poolen trots vetskapen att det kan fastna. Då sticker flötet äntligen och jag står halvt chockad och ser hur flötet börjar ploga rakt mot platsen där jag står. Vevar frenetiskt in löslinan och just när jag ska strama upp och göra mothugg har fisken simmat in på grunt vatten och ligger i praktiken halvt ovan vattenytan. SNAPP! Spöet knäcks.... Antagligen av tyngden. Fisken ligger dock kvar i vassen så jag greppar flötet och släpar i den i håven. Väl i håven synar jag et riktigt fetto till gädda - den ser ut som värsta vårgäddan! Väger den och mäter. 97 lång och 7,75 kg! Jag visste väl att denna platsen höll stor gädda och det bevisar att ibland gör man klokt i att stanna kvar lite längre i poolerna. Gött med denna fångst trots att jag nu fick köpa nytt spö ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar