onsdag 1 februari 2012

Nästan nytt PB.....

Var ute i helgen med kollegan Lindell (Jörgen) och brände av två st ispass. Det första startades kl 08.00 vid ett vatten som vi tror på. Borrade snabbt upp våra hål och började fisket. Hugget lät inte vänta på sig särskilt länge, redan efter någon knapp timme märker vi att min vippa är ganska långt nere - sekunden senare löser den och jag är uppe ur min brassestol på två röda och skyndar fram till berört spö. Motthugg och fast fisk. Ingen jättefight men ett par rejält tunga rusningar vittnar om att det nog är något i 7-8 kilosklassen i alla fall. Väl synlig i hålet bekräftas den aningen och när den en stund senare får syna isen tror både jag och Jörgen att det äntligen är min efterlängtade 10+ (har ett antal från 7-drygt 9 kilo på mitt samvete så tycker själv jag förtjänat ihop till en 10+). Efter vägning och mätning blir jag aningen besviken eftersom vågen stannar på 8,9 och 109 cm. 3 hg från mitt PB - lite surt men ändå en fin fisk! Min 6-e hundraklubbare =)



Efter det dröjde det nästan hela dagen innan det högg igen, denna gången på en grinig och uttråkad Jörgens spö =) En stund senare är han dock på lite bättre humör när han poserar med en fisk i 6 kilos-klassen och 90 cm.


Dagen därpå hade jag tittat ut ett nytt potentiellt hotspot som ytterst få, om ens någon, fiskat i efter gädda. Väl framme kom vi dock inte ut på isen pga att lera och gegga mellan fastlandet och själva isen, får hoppas det fryser till nu i veckan så vi kan återkomma - här kan stå svin!!

Efter att ha fått nobben av ytterligare två tilltänkta platser (öppet vatten och andra fiskare) begav vi oss till en välbekant plats. Klockan är en bit in på dagen så det blir bara några timmars fiske. Som vanligt är Jörgen lite otålig och lätt trumpen då huggen uteblir hahaha men ojojoj vad hans humör vänder när hans "chans-spö" några meter från vasskanten löser. Efter mothugget konstaterar han att det är stor fisk på gång!! Otroliga rusningar och efter lång möda får vi syn på den i hålet: herrejävlar den är stor!!! Jörgen gälar den och upp åker en firre på 10,0 och 113 cm. Helt sjukt - en fisk fick vi den dagen och det är en tia =) Till detta ska läggas en nia (så när som på 1 gh) dagen innan och en sexa. 25 kg gädda på de tre fiskar vi fick upp!!



Jag gratulerar fenomenale Jörgen til ännu en tia!!

1 kommentar:

  1. Hoppas verkligen att det är du som tar nästa 10a ;-)
    Det förtjänar du!!

    SvaraRadera