lördag 22 januari 2011

Ny sjö - igen.....

Idag bar det av för att testa ismete med farsan i en sjö jag funderat på ett tag. Jag har tyckt den ser inbjudande ut med vass längs kanterna och terrängen avslöjar att det nog är ganska djupt (4 m+). Men jag har ju bara spekulerat och eftersom det inte gått att frambringa någon djupkarta för denna lilla sjö (finns säkert ingen) så tänkte jag borra/loda/fiska idag.

Hann inte mer än ner till strandkanten och stod precis och surrade en livlina kring magen (jag visste inte om isen var tjock eller ej!) när en kille kommer gående. Hann ställde sig och pratade lite och visade sig vara en riktig "guldgruva" att ösa information ur! Inom 5 minuter hade han berättat för mig att sjön var djup, mellan 7-11 meter på djupaste partiet i mitten och att han fått gädda i sjön. Han hade tydligen satt i en båt sommartid och kört runt med ekolod och kollat. Idag var han vid sjön för att kolla om isen bar eftersom han planerade att vittja sina mörtstugor som låg där. Han gav ett intryck av att veta vad han talade om. Man springer inte omkring i skogen med en motorsåg för att såga upp isen så att man kan vittja 10 mörtstugor mitt i vintern om man är okunnig inom sportfiske!! Han kände också till en del folk som jag vet är duktiga fiskare! Han kunde ju ha försökt dra en vals (för att få bort mig från sjön enligt devisen "ingen fiskare vill ha andra fiskare i sitt favoritvatten") och sagt att sjön var grund och ointressant för gäddmete och att här fanns det minsann inga som brukade fiska för det var inte lönt osv osv.....Men han insåg nog att jag skulle ut och borra ändå och upptäcka att sjön var djup så han var ärlig! Eller också var han bara vänlig och hjälpsam =)

Hur som helst, isen var 15 cm tjock och kl var väl framåt 13.30 när jag hade fått i alla 6 spö på lite olika djup mellan 5-7 meter (hittade inte något djup uppåt 10 meter som killen sa men jag testade dock inte hela sjön pga av den knappa tiden) och släppte ner mörtarna på lite varierande djup. La också ett joker-spö tämligen grunt inne vid vassen.

Sen satte vi oss och grillade korv vilket näst efter en gädda på 5+ är den absoluta höjdpunkten på alla isfisketurer =)

Efter 3 korvar är man en matt människa

Än mer matt blev jag när de 2 kommade timmarna inte bjöd på så¨mycket som enn nafsning på något av spöna. Precis som en rad andra ismeteturer den senaste veckan var det stendött. Jag vet att det är fler som haft bompass sista veckan så något lurt är det med fisket just nu....hmmm

Nåväl det är väl bara att nöta vidare. Sjön kommer jag att återvända till. Liten och med fina djup är jag övertygad om att den håller monstergäddor! To be continued....

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar