fredag 30 april 2010

Dagen då jag började tro!

Igår hade Johan slitit sig loss från familjebestyren och det var dags att försöka lura upp åns övre delars bjässe. Har på mina senaste promenader sett fisk av rejäl kaliber i hålorna och jag vet att det togs en på knappt 9 kg för 20 år sedan så visst finns en mikroskopisk chans till en tungvikatare även om det är stationär gädda i ett mycket litet vatten. En gädda på 7-8 kilo borde inte vara helt omöjligt. 10-kilos ska man dock kanske inte våga hoppas på, ån är ju inte bredare och djupare än en större bäck här uppe.
Att Johan var med är alltid ett gott tecken ty den mannen har, sitt sällsynta fiske till trots, varit med då jag tagit 2 av mina 3 största gäddor på ca 6 kg. Ett gott omen! Molnigt, 15 grader varmt och svaga brisar. Lågt kristallklart vatten. Konstant lufttryck på 1017 sedan ett par dagar tillbaka.
Vi börjar hoppfulla (efter mina senaste turer som gett många fina gäddor) traska längs ån och kasta av alla platser som ser bra ut + de som såg dåliga ut =) Resultatet lär vänta på sig. Stendött tills vi kommer fram till en håla där jag tidigare sett en gädda som jag bedömde på 5-6 kilo. Vi börjar kasta och plötsligt utbryter Johan "kolla!" och en stor fin gädda kommre sakta simmandes efter hans jigg. Den ser ut att ligga runt 7-8 kilo vad vi kan se. Det är inte lätt att bedömma hur stora gäddorna egentligen är i och med att det är grunt vatten. Men jag tycker mig alltid uppleva att de ser mindre ut i vattnet jämfört med när man får upp dem på land. Fysikens lagar med spektrum och sånt.....
Vi ser den stora gång på gång följa efter våra drag och vi testar allt vi har men den vill inte hugga. Varje gång så¨återvänder den till samma ståndplats. Fan här skulle man ju bara hivat ut ett gäddmete och satt sig och väntat tänker vi. Vi tvingas till slut ge upp och traskar vidare längs ån. Stendött och alla de normala hotspotsen ger noll fisk. WTF!!!
Klockan närmar sig 20.45 när vi bestämmer oss för att ta ett sista kast på en sträcka som ser så där ut. Ganska grunt och ren sandbotten - men de bra ställena hyste ju bevisligen ingen fisk idag så vi testar tvärtom-taktiken. Sagt och gjort och jag kastar min gula biltema-jigg (den är grym!!!) med en extra trekrok 4 meter åt höger längs kanten. Jag ser hur det plaskar till inne i vassen och sekunden efter ser jag en schyst gädda komma farandes efter min jigg men stannar precis innan. Jag kastar ut igen och den vänder direkt och hugger jiggen. Mothugg och fast fisk - äntligen!
En fin gädda på ca 4-4,5 kg uppenbarar sig. Den är inte så kämpavillig (utlekt hona) men den drar ganska tungt och jag får jobba ganska rejält för att styra den ut från kanterna. Eftersom Johan inte fått fisk på ett tag (inte pga att han är en kass fiskare utan pga avsaknad av fisketurer) ger jag honom spöet "Här ta du upp den om du vill". Johan tycker fisken börjar likna en 5-kilos nu, den är ganska bred över nacken men vi ser inte sidan eller buken på fisken.
Jag bestämmer mig för att försöka gäla den efter ett par minuters fight. Efter ett gälningsförsök förra hösten då jag gjorde det fatala misstaget att ta tag i flätlinan med fingarna för att lätta styra gäddans huvud (det kostade mig ett rejält skärsår då gäddan gjorde ett kast och linan skar ner i fingret som kniv i smör) så tog jag nu tag i tafsen istället för att försöka styra den. Det gick som förra gången, gäddan gjorde ett kasst med huvudet och till min förvåning fick jag upptäcka att en tafts trots sin tjocklek lika enkelt kan skära upp ett fett jack i fingret (samma finger!!). Blodet forsar och kirurgtejpen åker fram. Snabbt på med tejp och tillbaka till landningen. Johan gör ett försök och lyckas bättre och när han drar upp den ur vattnet håller jag på att trilla baklänges av chock!!!! Fan, gäddan tar ju aldrig slut - den är jättelång - shit!!! Den är dock utlekt och ganska smal men vi ser ändå att det är en tung och stor fisk.
Lagen om att fisken ser mycket mindre ut i vattnet hadde än en gång visat siftt fula (eller sköna) tryne! Fan den där är inga 5 kilo Johan - den måste vara 7 eller 8 kg. Snabb avkrokning och ner med den i vågsäcken. Vi väger den 3 gånger för vi tror knappt våra ögon.......

Det är ju fan inte klokt!!! 10,1 kg gädda (utlekt dessutom!!!!) i den här lilla ån/bäcken. Snacka om gammlegädda. Vi samlar oss snabbt och klipper av lite bilder. Vilket monster!! Titta och njut.....



Vi kör sen den något omtöcknade madammen fram och tillbaka i vattnet för att hon ska kvickna till. Efter någon minut slår hon ett par kraftiga tag med stjärtfenan varpå Johan får sig en dusch som tack. Men det gör inget =)

När vi traskar hem till bilen slås vi båda av samma tanke. "Du, vi tyckte ju att den här gäddan såg ut som en 5-kilos och den visade sig väga 10,1 kg vad i helvete väger då den där andra som såg ut som 7-8 kilo och som står parkerad i den andra hålan? Den var ju klart större!!! Den ska vi fånga den också en vacker dag!!" 

To be continued.......?  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar