måndag 9 april 2012

Flötestrolling och brusten wire

Jag och Johan körde norrut till en sjö som vi besökt vid ett antal tillfällen förut med bra resultat. Vi började flötestrolla i soligt men blåsigt väder och jag insåg snabbt att jag skulle frysa 10 timmar framöver =( Men men jag rodde på och höll mig i alla fal inte fullt så kall som annars hade blivit fallet. Fan jag skulle tagit flytoverallen på mig så hade jag sluppit huttra!

Dagen flöt på med lite snuiphugg med jämna mellanrum vilket är ovanligt i den här sjön, brukar vara inget eller stort och snittvikten på det vi fångat har varit hög. Efter en grillpaus (kryddstarka korvar, pepparketchup, stark senap och rostad kök!) i lä och sol får vi nytt mod och kuskar ut på sjön igen. Den här gången testar vi lite ny taktik. Vi har kört på 4-5 meters djup hittills men nu styr vi upp lite närmare land på 2-3 meters djup. Efter ca en timme får jag ett försiktigt hugg på en stor mört som går ca 1 meter från botten. Jag hör hur rullen knarrar lite och lite lina tar gäddan i alla fall. Nitar till direkt och fast fisk, eller är det bara mörten som knycker (hade stooor mört) jag kan fan inte känna skillnaden. Känns som en kilosgädda som bitit över mer än den kan tugga i sig. Jag vevar hem lätt men efter en stund börjar det kännas lite som dövikt, tung dövikt. Va fan har jag krokat på en trädgren eller vad 17 är det. Kort därpå får jag upp en passiv och stillastående (stillasimmande) gädda med bamsehuvud. Hoppsan det är visst en 7-8 kgs jag dragit på =) Gäddan  verkar plötsligt inse att den snart kommer syna insidan av båten och piggnar plötsligt till och gör en megarusning. Rullen tjuter och jag och Johan likaså - äntligen en lite större gädda och vår taktik funkade. Vi har stark vind som driver oss mot lan och vi funderar på om vi ska kasta ankare. Men ankarlinan är 7 meter och här är 3 meter djupt och vi har ingen knapp (sådan som man surrar överflödig ankarlina om) i den här båten så vi vill inte riskera intrassling i ankarlina! Vi låter vinden (och gäddan) föra oss de 30 m mot land och vi ligger strax med båten mot ett par stora tuvor. Ett par tunga rusningar senare - fan va gött!! - glider den in mot båtkanten. Jag försöker se hur krokarna sitter inför gälningen och har en bra chans men bränner greppet då gäddan gör en sista rusning in under båten. Och vidare in under de stora tuvorna. Vi tror den har simmat in en halv meter kanske men den står ett par meter in under dessa tuvor och där visar sig vara fullt av tjocka "kålrotsliknande " rötter som den har surrat in sig i....Fisken sitter stenhårt fast in under denna "grotta". Amen va fan...... Vi väntar på att den ska sima ut själv men efter enm stund bestämer vi oss för att sätta mer press på fisken och dessutom petar vi runt lite med åran. Snapp! Wiren går av och besvikelsen är stor. Varför kastade vi inte ankare?!?! Nåja vi visste ju faktiskt inte om att det fanns så riskabel terräng dit vinden och fisken tog oss. Nu vet vi till nästa gång det hugger en gädda i den delen av sjön. Och nu är det slut med Darts Carbon coated wire vilket jävla skit det är andra gången jag drar av en sådan! Fan inte bättre än Biltemas billiga tafsar =( Tur det inte var PB men än en gång har denna sjö levererat fisk över 7-8 kg.... We´ll be back 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar